De Stichting Kip Promotie (SKIP) organiseerde op 15 september de jaarlijkse culinaire kipbijeenkomst. Dit jaar vond de bijeenkomst plaats in het Groene Paviljoen in Baarn. Het programma had zowel culinaire, als entertainende en informatieve inhoud.
Dat ging uiteraard gepaard met lekkere kiphapjes in een smaak- en sfeervolle groene omgeving, meldt Nepluvi in een persbericht. Voor deze culinaire kipbijeenkomst worden onder andere culinaire redacties uitgenodigd van de bladen waarin SKIP adverteert.
Hans Blokzijl, directeur en eigenaar van het Groene Paviljoen in Baarn hield een inleiding over de mens in relatie tot de natuur en zijn beweegredenen om het Groene Paviljoen te realiseren.
Daarna nam cabaretier Jörgen Raymann op zijn bekende wijze de gasten mee in zijn ideeën over kip. Zijn Surinaamse achtergrond stond dat bij voorbaat garant voor een hoop kip-anekdotes. Raymann stond vooral stil bij de Nederlandse ‘filet-keuken’, 66 procent van de verkochte voorverpakte kip is kipfilet, wat in zijn ogen jammer is omdat juist de andere delen van de kip zo smaakvol zijn. Daarom was zijn boodschap; ‘eet die hele kip’.
Kip in Nederland campagne
De gasten hebben de film bekeken die door Nepluvi werd ontwikkeld in het kader van de ‘Kip in Nederland’ campagne. In de film vertellen mensen uit de sector over hun werk en de manier waarop ze steeds zoeken naar mogelijkheden om de bedrijfsvoering te verbeteren.
Tenslotte heeft Nepluvi voorzitter Gert Jan Oplaat de aanwezigen nog verteld over de ontwikkelingen in de consumptie en productie van kip. Daarbij ging hij ook in op de misverstanden die leven in de maatschappij over de vleeskuikensector en over het besluit van Nepluvi om de Kip in Nederland campagne te starten om het echte verhaal te verspreiden.
De SKIP is een Stichting die is opgericht door een aantal vleeskuikenslachterijen. De SKIP organiseert de culinaire kipbijeenkomst in het kader van de Hoe Kipt Nederland campagne die het heeft voortgezet nadat het Productschap Pluimvee en Eieren deze activiteit in 2014 staakt